Mihá ja gievrra

Ja, jag känner ändå att jag måste ta i den här frågan lite. Kjell A. Nordström kallar ”resten av Sverige” för  skräpyta, och att det kanske inte är bra – men heller inte dåligt. Min första tanke är; han är ett troll. Han är en provokatör! Han provocerar medvetet för att få folk att reagera och för att få uppmärksamhet! Han vill kanske att vi ska diskutera? Han vill kanske att vi ska läsa igen, lyssna igen och tänka; ”Vad fan säger han?!”. Han vill att vi utanför storstäderna ska stå upp för oss själva, upp till kamp!

Åh herregu vad jag hoppas att det är exakt det här  som är hans tanke. För det kan bara inte vara som min andra tanke; han är inte riktigt riktig uppe i knoppen. Han har ett människoförakt och en syn på Sverige som är riktigt, riktigt illa. Som rimmar lika illa som de som inte vill att invandrare, adopterade eller nysvenskar i Sverige ska få synas. Han tänker på fullaste allvar att folk vill bo i storstäderna, och inte att det för vissa är ett nödvändigt ont.

Jag är så fruktansvärt less. Jag är så jävla arg ibland över storstadsnormen. Jag är så arg över att jag nästan aldrig får höra min egen dialekt – eller ens en dialekt som är lik min egen – på radio, i TV. Att min bild av Sverige, från min del av Sverige, aldrig någonsin syns. Förutom såklart då vi ska sälja Sverige. Då är det jättebra att ha samer i färggranna koltar, fjällen i bakgrunden, bastu med häftiga isvaksbadare och snön som yr runt den fyrhjulsdrivna Volvon. Zlatan som jagar i skog & mark. Men annars får vi helt enkelt sitta still i båten och låta någon annan ro, vilket jävla håll de vill.

Vi snackar alltid om att vi ska vara normkritiska. Vi ska stå emot samhällets normer, ändra dem, och vi ska vara inkluderande. Vi ska låta alla synas. Här är jag helt med! Jag vill! Men… du ska fan ha jävligt tur om du får se eller höra av någon som  kommer från ovanför Dalälven i rikstäckande angelägenheter. Det är egentligen underligt. Vi hånar ofta amerikaner som inte kan hålla isär länder i Europa. Men svenskar har så extremt dålig koll på sin egen ursprungsbefolkning och på den övre delen av sitt eget land.

Eller förresten något som överhuvudtaget inte händer i Stockholm, Malmö eller Göteborg. Jag menar såklart all den glesbygd & landsbygd som står nästan helt orepresenterad, inte bara i norra & mellersta Sverige.

Sådär, nu har jag uppfyllt trollets tanke. Och det här är inte sista gången.

Lämna en kommentar